Ruta SHAD al Marroc: la teva primera vegada

El Marroc és tot aventura i contrastos , un país fascinant per ser recorregut amb moto . És per això que des de SHAD volem donar-te algunes recomanacions perquè, si encara no t’has atrevit a desplaçar-t’hi, ho facis amb total tranquil·litat.

El primer: cal planificació . És un país molt gran i variat, toca estudiar què volem visitar Hem de conduir sempre amb calma i atents , gaudint del paisatge, però sense abaixar la guàrdia.

Des de SHAD proposem solucions de tot tipus per al teu equipatge , però no afegeixis massa pes a una moto que es mourà per zones més complicades que les habituals. A més de les maletes rígides o d’alumini , les de tipus tou, com les Terra TR40 o les noves TR30 Waterproof, són el més pràctic i polivalent , especialment si et planteges sortir de l’asfalt. No oblidis optar per bosses sobre dipòsit o de cama , per tenir a mà el més imprescindible.

Moltes rutes possibles

Cada zona del Marroc és sorprenentment diferent de l’anterior que hagis visitat, així que no podràs veure tot el que voldries en un únic viatge.

Des de SHAD us recomanarem un bucle en sentit antihorari, que cobreixi un ampli espectre de territoris de gairebé tot el país, creuant en ferri des d’Algesires i desembarcant a Ceuta després d’un breu trajecte, la frontera del qual té un carril per agilitzar tràmits a les motos . Passarem a Fnideq i seguirem per la costa , parant a dinar menjar peix i marisc a la turística zona entre Cap Negre i Martil , de qualitat i barat.

D’aquí toca virar cap a l’ àrid interior , per a visita obligada i dormir a Chefchaouen , també coneguda com Chaouen . És una petita ciutat on els seus estrets carrers i escales, amb la majoria de les parets emblanquinades amb un tint blau , enamoren.

A zona muntanyosa

Següent escala: la zona d’ Ifrane , coneguda com la Suïssa marroquina , perquè passem d’un terreny rocós i sec a unes muntanyes altes, amb boscos d’immensos cedres que es transformen en avets i cases de paisatge alpí . Som a la part est de l’ Atlas marroquina , serralada que divideix el país en dos i que marca el caràcter del territori a banda i banda.

Si seguim cap al sud trobem la província de Midelt . És un espectacle veure com les altes muntanyes es transformen en immenses planes plenes de pistes no asfaltades camí d’ Errachidia . Aquí és on el terreny ens comença a deixar veure de tant en tant dromedaris i comencem a tenir contacte amb l’ hospitalari poble berber . I si seguim cap al sud, finalment començarem a veure cada cop més sorra esquitxant els pedregosos camins fins a començar a veure dunes a la llunyania . Ens apropem a Erg Chebbi, el famós mar de dunes al voltant del qual trobem les poblacions de Rissani, Erfoud o Merzouga .

Gaudint de les dunes

Si t’agrada la sorra i tens experiència en offroad , pots gaudir-ne amb la teva moto si està preparada per fer-ho. Però si el que vols és emular els pilots dakarians dins de les teves possibilitats i amb el menor risc possible, el millor és allotjar-se a qualsevol dels bons hotels i riads que hi ha al voltant d’Erg Chebbi i contractar una de les excursions amb moto d’enduro , quad o buggy que ofereixen.

I si alguna cosa no pots deixar de fer és passar una nit a l’interior de les dunes : hi ha multitud de campaments de haimes on viure una nit d’aventura, amb un nivell de confort excepcional.

Hi ha molt a veure per la zona, com el mercat mil·lenari de Rissani , els jaciments de fòssils marins, els sorprenents pous de Jorf o Gara Medouar, un lloc conegut com “La Presó Portuguesa”, que has vist fer servir en pel·lícules com La Mòmia o Spectre com a escenari natural.

Creuant el Djebel Saghro

Després dels nostres dies a les dunes partim cap a l’oest prenent la solitària ruta cap a N’Kob , per creuar per l’anomenat Djebel Saghro . Territori dur, poc transitat i menys conegut, que val la pena per les sinuoses carreteres i pistes muntanyoses, d’inusual paisatge. I arribem a Tinghir (o Tinherir) , ciutat als peus de l’Atlas des d’on neix la ruta cap a uns espectaculars congostos d’obligatòria visita, les gorges de Todrà

Seguim cap a l’oest i trobem Boumalne Dadès , ciutat als peus dels oasis de Tafilalet amb els seus immensos palmerars des d’on prenem camí a una altra de les atraccions dels peus de l’Atlas, la serpentejant carretera de pujada a les goles de Dadès, el “Stelvio marroquí” . A dalt hi ha unes impressionants vistes i un cafè restaurant on val la pena entrar i gaudir de les seves terrasses. I de baixada de nou cap a Boumalne Dadès, per prosseguir cap a Ouzarzazate, per als anomenats “Monkey Fingers” , unes formacions rocoses amb forma de dits de mico.

Escenaris de pel·lícula

Arribem a Ouarzazate , ciutat bulliciosa, on trobem platós cinematogràfics dignes de visita . Seguim fins a agafar la carretera que ens fa creuar pel Ksar d’Ait Ben Haddou , nomenat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO. Una població al llit del riu Ounila construïda amb tova, els orígens del qual daten de l’any 757. Els seus carrers estrets i les seves cases han estat escenari natural de pel·lícules com Gladiator , entre moltes altres.

El mític port del Tichka

Prosseguim amb rumb al nord. Deixant enrere Telouet per la ruta que va canviant de paisatge a mesura que s´acosta a les muntanyes, arribem al port del Tichka (o Tizin’n Tichka) , amb la carretera ascendint fins als 2.260 m d´altitud. És el pas principal de transport terrestre entre Marràqueix i Casablanca i les províncies al sud del monstruós Atles. Als mesos d’hivern és freqüent trobar neu en aquesta ruta.

Marràqueix i la seva emblemàtica plaça

I després d’uns quants quilòmetres de ruta “convencional” arribarem a Marràqueix , una ciutat que té tot el que imagines, però de la qual hem de destacar el seu enorme soc , la mesquita de Kutubia i l’espectacular plaça de Jemaa el-Fna , on pots trobar des de llocs de menjar de carrer, encantadors de cobres, artesans i músics ambulants, fins als més luxosos hotels i restaurants.

El laberint de Fes

Des de Marràqueix podríem optar per anar cap a paradisos turístics a la costa atlàntica com Essaouira , o bé seguir cap a Casablanca , al nord. Però vam optar per continuar creuant el país en diagonal posant rumb cap a Fes . La medina d’aquesta mil·lenària ciutat compta amb més de 9.000 carrers a l’interior, molts de l’amplada d’un carro. Cada zona del seu interior es dedica a un tipus de comerç o artesania. Cal destacar la bellesa dels gorgs de colors on s’esgotin i tenyeixen les pells, o de les botigues d’espècies.

Però impossible fer aquesta visita a aquest laberint sense un guia local expert als seus carrers: totes les cruïlles ens poden semblar idèntiques. Fàcils de contractar en hotels i oficines de turisme.

Fugint del comú

I des de Fes, si volem gaudir del Marroc menys turístic , en lloc de la ruta principal, la N13 fins a Tetuan, agafarem la R501 fins a la R408 . Arribarem amb la sensació de ser un dels primers a creuar amb moto les seves recargolades i solitàries carreteres.

I per això a Fnideq ia tornar a creuar la frontera de Ceuta, sense esgotar amb l’hora d’embarcament , per si de cas els contratemps. És possible que se us demani mostrar lleugerament l’equipatge a la frontera, així que les vostres maletes o bosses SHAD deuen estar llestes per ser revisades. No oblidis tornar a lliurar la targeta d’entrada del vehicle juntament amb el passaport, ia embarcar cap a la península.

I un cop desembarquis de nou a Algesires, a pensar en quan tornar

CONSELLS SHAD PER AL VIATGE

Apunts imprescindibles:

  • No siguis ambiciós amb els quilometratges diaris. Hi ha molt per veure, i el pitjor que hi pots fer és voler anar depresa. A les entrades i sortides dels pobles és freqüent que hi hagi controls de velocitat, i si més no t’ho esperes, de qualsevol lloc sorgeixen nens deambulant o animals solts.
  • En cas d’avaria , no dubtis a deixar-te ajudar pels locals. A la majoria dels pobles trobes tallers on saben reparar-ho pràcticament tot, i és habitual que t’ofereixi algú remolcar-te fins on faci falta.
  • La benzina : hi ha estacions de servei per tot arreu, però no esperis mai a arribar a la reserva . A les benzineres es paga gairebé sempre en metàl·lic , accepten tant dirham com euros. No compreu la benzina de garrafa que sovint ofereixen al sud a peu de carretera, sol donar problemes en motos delicades.

Documentació necessària

  • Si la moto està al teu nom només necessites la documentació original en paper ( permis de circulació i fitxa tècnica ), ITV en vigor i el certificat internacional d’assegurança , que certifica que la teva assegurança té validesa fora de la UE i altres països acollits a conveni . Assegura’t a la seva lletra petita que el Marroc estigui inclòs a la teva pòlissa, o no entraràs amb la moto.
  • Obligatori passaport amb més de sis mesos de vigència a dia de data dentrada.
  • Els funcionaris de duanes ens lliuraran un document d’entrada per a la moto que caldrà tornar a mostrar a la sortida (no ho perdis!).

 

Text i fotos: Luis Morales

Documentos para descargar

WHY SHAD

ENGINEERED FOR RIDING

QUALITY LAB

WE ARE DOING GREEN