Si haguéssim d’elaborar una llista amb les 10 carreteres més moteres del món, n’hi ha una que estaria sens dubte per mèrits propis. El Passo dello Stelvio és un port de muntanya italià situat a 2757 metres sobre el nivell del mar, i el segon de major elevació pavimentat dels Alps (tercer si comptem la trampa del Col de la Bonnette francès).
Actualment, podem accedir al cim per tres carreteres: dues des de territori italià i una des de Suïssa. La més popular és la del vessant de Trafoi , a l’est, on es troben els 48 famosos “tornantis” (la denominació italiana de les corbes de 180 graus) que l’han fet mítica. Sens dubte és el tram per rodar sense excepció i ineludible si volem presumir d’haver cobert el tan preuat Passo.
La ruta SHAD a l’Stelvio
Com puc programar el meu viatge i què puc veure a prop? La nostra ruta dependrà dels dies que disposem per fer-la. Amb marge de temps, una ruta transalpina començant des de Gap i Tende ens pot portar a l’ Stelvio en 4 etapes coronant els principals i més mítics ports dels Alps Francesos, suïssos i italians.
De les múltiples rutes possibles, us en proposem una que pot resultar molt completa, que l’anomenarem “ la Ruta dels Passo ”
Dia 1:
Partirem des de Gènova , en una jornada en què guanyarem temps per apropar-nos al màxim a les muntanyes més mítiques d’Itàlia: les Dolomites . De Gènova enfilarem per autopista fins a Piacenza i Vicenza. Allí per autovia fins a la zona de Ponte Nelle Alpi on podem dormir, segons disponibilitat. Pels més atrevits, existeix una ruta més extrema i paisatgística que passa per Asiago, Foza i Primolano . Més tard per Villabruna, Cesiomaggiore i Paderno , rodant sempre als peus de les Dolomites de Bellunesi .
Dia 2:
Rodarem per la vall di Cadore , per la SP251 i la bella SP347. La zona del llac di Cadore té una bona oferta d´allotjaments i un lloc de descans entre muntanyes excepcional. A Santa Cateria escurçarem per Sant Antoni cap a Àustria, en un bucle amb cascades i nombroses pistes d’esquí. A Dobbiaco Toblach farem servir la SS51, de molt bon asfalt, per arribar al punt turístic on veure els famosos “Tres Cims”, entre muntanyes espectaculars i el llac de landre reflectint la seva silueta a l’aigua. Pocs metres més endavant ens desviarem a l’esquerra en direcció al llac Misurina , un llac que per les seves propietats terapèutiques era utilitzat per a la cura de nens malalts. Des de Misurina també podem accedir al parc dels tres cims, si voleu acostar-vos més a aquesta muntanya, encara que advertim que l’accés és de peatge… i no és barat. A Misurina retallarem cap a Cortina D’Ampezzo , punt de descans d’aquesta jornada.
Dia 3:
Des de Cortina agafarem la carretera al Passo Falzanrego i a pocs quilòmetres, ens desviarem per la SP 638 cap a l’increïble Passo Giau , no sense abans gaudir de les vistes del pont de Ru Curto . La carretera és de les que deixen empremta, pels seus tornantis enllaçats i pel canvi de paisatge a mesura que guanyem alçada, amb unes vistes des del cim espectaculars.
El nostre següent objectiu és el Passo Pordoi , a l’altre extrem de la Marmolada i amb el Piz Boé a la nostra dreta. Baixarem per la tortuosa carretera fins a Canazei , punt de descans d’aquest dia.
Dia 4:
Avui és el dia. Deixarem Canazzei per la SS48 fins a Vigo di Fassa, on pujarem al Llac di Carezza . Al descens cap a Bozen , i sobre la SS241, trobarem la petita carretera LS 132 a la dreta que també ens porta a Bozen, però molt més turística (i estreta) que passa per un observatori i per diverses zones artesanals.
Després de creuar Bozen, recomanem arribar als afores de Meran per la carretera interior, on a més de gaudir de les vistes de pobles pintorescos com Nals, Tisens o Narano, circularem entre immensos camps de pomes, el cultiu local per excel·lència i base dels deliciosos Snaps.
Després de Meran, continuarem direcció oest per la SS38 fins a Spodigna . Aquí ja començarem a veure cartells indicatius de l’Stelvio . A partir d’aquí i des de Trafoi , comença el festival. Us esperen 48 corbes de 180 graus, cada cop més tancades. Si no teniu molta experiència en aquest tipus de girs, us aconsellem que practiqueu abans del viatge, si bé en ser en pujada seran una mica més fàcils que a l’inrevés.
Unes compres i cafè al cim, la foto de rigor al cartell i descendim cap a Bormio . En cas d’acumulació de motos, el cartell de baixada del Passo Stelvio sol estar menys concorregut. Nit a Bormio, a editar fotos…i a descansar!
Què ens portem com a equipatge?
A més de les nostres mudes, no has d’oblidar eines imprescindibles:
- Claus amb els passos més comuns de la nostra moto,
- Unes brides
- Cinta americana
- Un kit de reparació de punxades
- Lubricants
En una zona de clima tan canviants com són els Alps, no has d’oblidar, a més del teu equipament de moto:
- Paravent
- Un parell de guants de recanvi
- Vestit de pluja
Som als Alps i el clima és molt canviant, per la qual cosa podem trobar-nos tempestes que ressequin cables i cadenes de les nostres motos. Per descomptat, equip de moto de cap a peus. A l’estiu, en aquests passos baixa el termòmetre considerablement, per tant, si porteu equip d’estiu és aconsellable algun paravent per mantenir la temperatura. Un parell de guants i el vestit de pluja, que usareu de ben segur.
Quin equip SHAD és recomanable?
Per a aquest tipus de viatge, l’equipament pel que fa a les maletes pot variar segons si es circula sol o en parella. Els productes de la família Expandible es presumeixen com els més adients.
Les maletes laterals SH38X Expandable i els baguls SH59X i SH58X ofereixen una flexibilitat quant al volum a utilitzar, amb l’opció de reduir-lo i fer la moto més àgil a les revirades.
El complement de les bosses de dipòsit és ideal per accedir als articles més utilitzats, com ara carteres o ulleres, amb la seguretat que ofereix el Double Locking System.
Texte i fotos de la ruta: Josep Chaume